Czy warto dodawać napisy do filmów?

Od dłuższego czasu można dostrzec trend, w którym twórcy coraz częściej dostrzegają potrzebę przygotowania i dodania napisów do produkowanych filmów. Ty wciąż zastanawiasz się, czy dodawać napisy do swoich filmów? Rozważasz, czy w ten sposób udoskonalisz materiały prezentowane przez Ciebie w sieci? Ten artykuł pomoże podjąć Ci właściwą decyzję!

Napisy do wideo coraz bardziej powszechne

Od jakiegoś czasu napisy pojawiają się nie tylko w obcojęzycznych filmach wyświetlanych w kinach, telewizji internetowej czy serwisach VOD. Zyskują na popularności również w:

  • reklamach,
  • videoblogach,
  • materiałach marketingowych,
  • zapisach live’ów,
  • podcastach,
  • webinarach,
  • case study,
  • w stand-upach,
  • i bardzo często na TikToku, Instagramie czyYouTube Shorts.
Dzisiejszy świat zmienia się bardzo dynamicznie, a zmiany dotyczące technologii, postępują nieporównywalnie szybciej. Z roku na rok ilość użytkowników Internetu i urządzeń z dostępem do sieci stale rośnie. W tym roku 87% populacji Polski ma dostęp do Internetu, a 72% jest aktywnymi użytkownikami social mediów. Zmieniają się także preferencje odbiorców i ich wymagania. Jeszcze 2-3 lata temu mało kto korzystał z napisów do filmów publikowanych w social mediach, stronach internetowych czy serwisach wideo. Dzisiaj największe serwisy internetowe dodają narzędzia do tworzenia i automatycznego generowania napisów. Dostosowanie się do potrzeb rynku to podstawa nie tyle przetrwania, a rozwoju.
 

Napisy do wideo i transkrypcje oknem na świat dla milionów

W ostatnich latach dużo się mówi i dużo się dzieje również w Unii Europejskiej w temacie szeroko pojętej dostępności, również dostępności cyfrowej, dla bardzo znacznej ilości obywateli wspólnoty, którzy żyją z różnymi niepełnosprawnościami.

W związku z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE o dostępności produktów i usług, w tym nagrań audio i wideo również podmioty publiczne, czyli między innymi samorządy, są zobowiązane do dodawania napisów do wszystkich publikowanych w Internecie nagrań. Napisy do nagrań wideo i transkrypcje stały się więc one niezbędnym elementem różnego rodzaju,  spotów, wywiadów, konferencji, ale też sesji rad miasta i gminy oraz innych oficjalnych materiałów.

Tego typu przepis nie pojawił się bez przyczyny. Opublikowany dokument PE i Rady UE ujednolica przepisy prawa państw członkowskich w wielu ważnych kwestiach i odnosi się do ogólnej dostępności społeczeństwa do treści internetowych. Wdrożone wytyczne wpływają bezpośrednio na poprawę jakości życia osób niewidomych, niedosłyszących, głuchych oraz z wieloma innymi niepełnosprawnościami. Szerzej o kwestiach regulacji odnośnie napisów do wideo i transkrypcji przeczytasz tutaj.

Dzięki obowiązkowi dodawania napisów osoby z niepełnosprawnościami mają dostęp do wielu przydatnych nagrań, nareszcie mogą znaleźć potrzebne i interesujące ich informacje, których wcześniej nie mogli zrozumieć. W Polsce jest mniej więcej 500 000 osób niesłyszących, a około 900 000 Polaków ma poważny uszczerbek słuchu. Dla nich napisy dodawane do filmów są oknem na świat – dzięki nim mają możliwość samodzielnie zapoznawać się z materiałami dostępnymi w sieci i w pełni z nich korzystać. Jeśli chcesz, by zainteresowali się także tym, co masz do zaoferowania, koniecznie pomyśl o takim udogodnieniu. Zapewniam, że skorzystają z niego także inni użytkownicy!

85% filmów odtwarzanych jest bez dźwięku

Szczególnie duże znaczenie mają napisy odgrywają w krótkich nagraniach udostępnianych w social mediach, gdzie każdego dnia miliony Polaków spędza czas przeglądając zamieszczone tam treści. Według raportu “Digital 2022:Polandw Polsce z social mediów korzysta ponad 27 milionów użytkowników, a przeciętny Polak poświęca niemal 2 godziny dziennie na przeglądanie portali społecznościowych.
 
Najchętniej użytkownicy do przeglądania sieci wykorzystują smartfony, ale bardzo często nie uruchamiają dźwięku (85% procent filmów jest odtwarzanych bez dźwięku) w swoich urządzeniach lub ustawienia dźwięku są zmniejszone ze względu na przebywanie w miejscu publicznym, grupie znajomych czy wieczornym przeglądaniu nowych materiałów wideo, powodów jest bardzo wiele. 
 
W wielu sytuacjach bez napisów nie sposób zrozumieć kontekst nagrania. Dzięki napisom Twój film będzie można obejrzeć nawet w miejscu, w którym konieczne jest wyłączenie dźwięku. W innym wypadku zostanie odłożony „na później” i zapewne pominięty.
 
Cóż, obecnie brak napisów to najczęściej utrata widzów, którzy w różnych przyczyn nie korzystają z dźwięku i, co za tym idzie, pomijają nagrania bez napisów. Jeśli więc chcesz zatrzymać i pozyskać subskrybentów lub followersów – zadbaj o napisy!

Większe zasięgi z napisami - lepsza możliwość rozwoju

Napisy do filmów to nie tylko wizualny aspekt, który wzbogaca Twoje nagrania. Bardzo istotną rolą, jaką odgrywają napisy i transkrypcje zamieszczane z nagraniami jest możliwość “pokazania” wyszukiwarkom treści Twojego nagrania. Tak, wyszukiwarki “czytają i rozumieją” zapisane treści w plikach z napisami i załączone transkrypcje. Dzięki temu dodając film na YouTube, Vimeo czy innym serwisie rozszerzasz możliwości wyszukiwania po słowach kluczowych, które zawarte są nie tylko w opisie, tagach i tytule, ale również w napisach, które możesz uczynić skarbnicami słów kluczowych przygotowując swoje nagrania.

Dodając napisy w prosty sposób budujesz naturalną bazę słów kluczowych dla publikowanych nagrań i zapewniasz swoim materiałom organiczny ruch użytkowników. Pamiętaj też, że część serwisów, jak YouTube, daje możliwość dodawania napisów również w obcych językach, co jeszcze bardziej poszerza możliwości docierania do potencjalnych odbiorców, mimo bariery językowej. Sprytne, czyż nie?

 
Dodawanie napisów do nagrań daje również możliwość lepszego zrozumienia przekazu nagrania, pomagają w utrzymaniu ciągłego skupienia na oglądanym materiale. Wysłuchując złożonych tematów użytkownikowi zdecydowanie łatwiej jest pojąć i przyswoić wiedzę, więc mnogość wartości, jakie niesie ze sobą wykorzystywanie napisów w swoich nagraniach jest bardzo duża.

Niezależnie od tego, gdzie publikujesz swoje treści, czy jesteś już znany w sieci, czy dopiero budujesz swoją markę – to rozwiązanie pozwoli Ci zwiększyć zasięgi nawet o 40% i wypromować siebie lub konkretny produkt. Pamiętaj, że 80% konsumentów chętniej obejrzy cały film, jeśli jest z napisami. Sprawdź i przekonaj się, jak wiele zyskasz!

Nie trać więcej czasu - zrób napisy

Przygotowanie napisów wymaga znajomości reguł tworzenia napisów, z którymi możesz się zapoznać tutaj. Jeżeli wykonanie napisów wydaje Ci się trudne i czasochłonne – skorzystaj z aplikacji Stenograf lub zgłoś się do nas, pomożemy Ci podjąć właściwą decyzję. Mamy nie tylko odpowiednie narzędzia, ale też doświadczenie. Nie musisz poświęcać godzin na spisywanie tekstu i przygotowaniu napisów – zrobimy to za Ciebie! Oferujemy:

  • w pełni zdalną obsługę – otrzymujesz napisy bez wychodzenia z domu,
  • indywidualne podejście do każdego klienta,
  • pomoc techniczną.

Zyskuj czas i zdobywaj nowych odbiorców. Napisy i transkrypcje pozwolą Ci w szerszym zakresie zaprezentować Twoje materiały w sieci, więc nie trać czasu i zacznij dodawać napisy do wideo już dziś!

Zapisz się do newslettera